Capella de Ministrers / El collar de la coloma

XXVII Festival internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola  (Producció de l'Institut Valencià de Cultura, Diputació de Castelló i Ajuntament de Peníscola)

Divendres 5 d'agost de 2022 -  22.30h - Pati d'Armes del Castell del Papa Luna - Preu: 12 euros

Entrada 12 euros:

https://taquilla.ivc.gva.es/janto/main.php?Nivel=Evento&idEvento=050822CAPELLA

Capella de Ministrers

Des de la seua creació l’any 1987, el grup Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner ha desenvolupat una important tasca investigadora i musicológica en favor del patrimoni musical espanyol, des de l’Edat Mitjana fins al segle xix. El resultat, transformat en testimoniatge musical, conjuga a la perfecció tres factors clau: el rigor històric, la sensibilitat musical i, molt especialment, un incontenible desig de comunicar aquestes experiències.

L’activitat concertística de la formació ha sigut molt intensa des de l’inici. L’ensemble ha realitzat més de 1500 concerts en els cinc continents.

Aquesta trajectòria d’estudi i recuperació de la música antiga ha quedat recollida en els més de 55 discos que ha gravat per a EGT, Blau, Auvidis i CDM, segell discogràfic exclusiu de Capella de Ministrers, i ha obtés molt bones crítiques per part de la premsa especialitzada, a més de premis i distincions entre les quals destaquen Millor Producció Discogràfica atorgat pel Ministeri de Cultura, premi Important de l’editorial Premsa Valenciana, el premi Cívic 2008 d’Almussafes-Ribera Baixa, el premi a la Difusió Plaça del Llibre 2017, Premi Bankia a la Formació Musical Valenciana de caràcter professional i el distintiu como a segell de qualitat de la GVA Mediterranew Musix. Ha sigut guanyador del International Classical Music Award 2018 (icma) en la categoria de Música Antiga pel seu disc Quattrocento i finalista en 2021 pel seu disc Super Lamentationes, el Premi Carles Santos de la Música Valenciana 2018 al millor disc de recuperació de patrimoni, a más de finalista d’aquest guardó en 2019 i 2020. Ha rebut el Premi Menkes de la Sala Russafa a millor espectacle de dansa de 2020 per A Circle in the Water. Capella de Ministrers és membre de la Asociación de Grupos Españoles de Música Antigua (gema). Les ajudes institucionals per part de l’Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana i del inaem del Ministeri de Cultura, permeten que hui siga una realitat la difusió discogràfica i concertística a nivell nacional i internacional. La Universitat de València, per la seua banda, patrocina les activitats de recerca, recuperació i difusió del patrimoni musical realitzades per Capella de Ministrers.

Carles Magraner naix a Almussafes (La Ribera Baixa. València) i ací mateix inicia els seus estudis musicals, que continua després en els conservatoris de València, Carcaixent i el Conservatori Superior de València. Molt prompte, es sent captivat per la música antiga i s’especialitza en violoncel barroc i viola da gamba, amb estudis a Barcelona, Madrid i Tolouse. A més, cursa diversos seminaris sobre música medieval, renaixentista i barroca. Obté el Premi a la Creativitat Musical de la Universitat de València en els anys 88 i 89 i del Ministeri de Cultura de joves intèrprets. Carles Magraner és màster en Música en l’especialitat de música antiga i doctor en Música per la Universitat Politècnica de València. Ha desenvolupat una gran activitat concertística com a solista i en diverses agrupacions de cambra, però també ha compartit els seus coneixements com a professor en diversos conservatoris. La seua faceta més coneguda és com a director fundador de Capella de Ministrers des de 1987.

El collar de la coloma
Sobre l'amor i els amants

I Els fonaments de l'amor inalterable
T'estime amb un amor inalterable
Melancòlic, afligit i insomne
Em vaig quedar amb ella tot sol
Voldria saber qui era

II De qui s'enamora en somni i el poder de la mirada
Van pecar els meus ulls
El vertader amor
Retrets i queixes

III Els accidents de l'amor, les seues qualitats lloables i vituperables
El teu missatger és com una espasa
Era fletxa mortal
No dones crèdit

IV La unió amorosa, la fidelitat i la traïció
Quan es cimbrea al caminar
Desitjaria esberlar el meu cor amb un ganivet
M'allunye de qui estime
Els meus ulls
Cauen prostrades les flors

V La conformitat, la gelosia, l'oblit i la mort
Quan no puc estar prop del meu amo
Per tu tinc gelosia
Recorríem els racons d'un jardí
Si muir d'amor
Tracta'm com vulgues

1000 anys d'El collar de la coloma (1022-2022)

Ibn Hazm de Còrdova va nàixer el 994 i va viure els anys més crítics de l'islam andalusí. El seu temps va presenciar la dissolució del califat i la formació de les taifes que van accelerar el declivi del poder musulmà a la Península Ibèrica. Ell és testimoni privilegiat d'aquests esdeveniments, i dona fe d'això amb una obra enciclopèdica, fecunda i rica. El collar de la coloma —en àrab— Ṭawq al-ḥamāma— és una obra del segle XI escrita en àrab i en prosa per Ibn Hazm. L'amor és el fil conductor de l'obra entre tots els temes interessants que tracta. L'amor ha acompanyat a l'autor durant els anys viscuts i ara mou el seu record; és el motiu sobre el qual reflexiona vital i filosòficament. És un llibre de reflexions sobre la vertadera essència de l'amor i intenta descobrir el que té de comú i immutable al llarg dels segles i les civilitzacions d'influència neoplatònica, anomenat «amor udhrí», i inclou detalls autobiogràfics. És també un diwan o antologia poètica de tema amorós. S'exposen alguns aspectes de l'experiència amorosa, per això constitueix un testimoniatge de primera mà de la vivència de l'amor al-Andalus durant la dinastia omeia. Va ser escrit a Xàtiva cap a 1022. El títol complet de l'obra és El collar de la coloma, sobre l'amor i els amants. El títol reflecteix el costum en la literatura àrab del moment de crear títols ornamentals: el colom és bonic, però el seu collar l'embelleix, així que és la bellesa màxima.

Capella de Ministrers

Carles Magraner
Iman Kandoussi, veu
Carles Magraner, rebec/violes
Robert Cases, arpa/rubab/llaüt
Aziz Samsaoui, kanun/saz/oud
Kaveh Sarvarian, nay/tombak
Miguel Ángel Orero, percussions