Martos & Márquez / El violí Reial. Les sonates de José Herrando

XXVII Festival internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola  (Producció de l'Institut Valencià de Cultura, Diputació de Castelló i Ajuntament de Peníscola)

Dimecres 3 d'agost de 2022 -  22.30h - Pati d'Armes del Castell del Papa Luna - Preu: 12 euros

Pablo Martos
Silvia Márquez

Entrada 12 euros:

https://taquilla.ivc.gva.es/janto/main.php?Nivel=Evento&idEvento=030822MARTOS

Pablo Martos

La seva rica activitat musical l’ha portat a tocar en prestigioses sales d'Europa, els EUA, Rússia i Israel. Fruit de la seva vinculació d'anys amb els projectes de Daniel Baremboim i la seua West-Eastern Divan, ha realitzat gires i impartit classes magistrals a Orient Mitjà i Amèrica. Això, unit als consells de mestres com a Sir Yehudi Menuhin, va determinar la seva projecció com a violinista internacional.

Format principalment a Alemanya, on obté el títol de solista (Konzertexamen) en la Hochschule für Musik de Rostock amb Axel Wilczok, més tard realitza un Postgraduat sobre la interpretació històricament informada en el Mozarteum de Salzburg amb Reinhard Goebel. És becat per la Universitat d'Indiana (els EUA) per a estudiar amb Henryk Kowalski. Va realitzar la seva tesi doctoral sobre la interpretació històricament informada en l'obra de Paganini. Pablo Martos és catedràtic per oposició en el Conservatori Superior Victoria Eugenia de Granada. En el seu afany per treballar en la recuperació de patrimoni musical dirigeix l'orquestra Camerata Garnati amb la qual està registrant obres inèdites de gran interès musicològic.

www.pablomartos.es

Silvia Márquez

Especialista en tecles històriques, Silvia Márquez Chulilla és una de les intèrprets més versàtils i actives del moment, sigui al clavecí, a l'orgue o al fortepiano. Nascuda a Saragossa, va obtenir el Primer Premi en el Concurs Permanent de Joventuts Musicals 1996 en les especialitats de Clavecí i Orgue, premi al qual succeeixen diversos reconeixements nacionals i internacionals (Praga, Bruges, Granada, etc.). Va rebre així mateix el Premi a la millor Direcció en els Premis GEMA 2014 i 2017.

Als seus concerts dins i fora de les nostres fronteres se suma la seva activitat com a directora del grup La Tempestad, fundat l'any 2000, amb el qual ha publicat diversos discos de recuperació de patrimoni. Ha ofert recitals en multitud de països d'Europa i Amèrica a més d'Espanya. Silvia Márquez es va formar a la seva ciutat natal amb el mestre José Luis González Uriol i més tard a Amsterdam i la Haia. Entre les seves publicacions en CD poden destacar-se Herbania (beca Leonardo de la Fundació BBVA) i més recentment el primer enregistrament mundial del Concert per a Clavecí de Salvador Bacarisse. És catedràtica de Clavecí del Reial Conservatori Superior de Música de Madrid.

www.silviamarquez.com

José Herrando (1720 o 1721-1763) Sonata núm. 2 en Re major
Allegro
Andante amoroso
Allegro

Francesco Geminiani Sonata núm. 9 en do menor, Op.4

José Herrando Sonata núm. 1 en La mayor
Allegro
Andantino amoroso
Allegro ma non presto

José Herrando Sonata en La mayor per a violí o flauta
Andante
Adagio
Allegro

José Herrando Sonata El jardín de Aranjuez en tiempo de primavera, con diversos cantos de páxaros y otros animales
Allegro
Andante
Allegro moderato

Duració aproximada: 60’

En El violí Reial presentem un programa que conté la integral de les sonates que es conserven per a violí i baix continu de l'autor valencià José Herrando. A causa de la presència de la cultura musical italiana en la cort espanyola de l'època i a la seua relació amb els Geminiani, incloem una sonata de Francesco Geminiani que enfrontarem a les sonates de Herrando. Entre elles, es troba l'obra programàtica El jardín de Aranjuez en tiempo de primavera, con diversos cantos de páxaros y otros animales.

El violinista i compositor José Herrando (1720 o 1721-1763) va nàixer a València i va destacar en el panorama musical espanyol pel seu lloc com a primer violinista en el Monestir de l'Encarnació de Madrid. Herrando va guanyar la plaça de músic de la Capella Reial en 1760 i va quedar lligat al Palau Reial fins a la seua mort. Va realitzar el primer tractat per a violí del nostre país arribant a tindre una gran repercussió.

La portada d'aquest tractat consisteix en un preciós gravat en el qual figura un violinista. Segons Lothar Siemens, aquesta mateixa portada apareixeria en la segona edició francesa del tractat de Francesco Geminiani (primer gran tractat de la història del violí). El germà del virtuós italià, Miguel Geminiani, va mantindre amistat amb Herrando ja que treballaven en la mateixa capella musical.

Les fonts primàries del virtuós espanyol estan custodiades a la Biblioteca Nacional d'Espanya.

Pablo Martos, violí

Silvia Márquez, clavecí