Instruments i sons per a trobar i dansar

MARA ARANDA I JOTA MARTÍNEZ

XXVII Festival internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola  (Producció de l'Institut Valencià de Cultura, Diputació de Castelló i Ajuntament de Peníscola)

Tots els dies des del 28 de juliol fins al 7 d'agost -  20.30 - Casa de l'Aigua de Peníscola - Entrada gratuïta amb invitació (es repartiran el mateix dia des d'una hora abans en la Casa de l'Aigua)

Jota Martínez
Especialista en instruments de la tradició medieval espanyola

La seua formació musical, en molts casos autodidacta, ha estat reforçada des del començament per tallers i cursos amb especialistes en la gran varietat d'instruments que Jota Martínez pot arribar a tocar. Entre altres mestres: Valentín Clastrier, Gilles Chabenat, Pascal Lefevre, Isabel Pignol, Ana Lise Foi, Patric Boufard, Mathias Loibner, Ricardo Delfino, David Mayoral, Eliseo Parra, Mauricio Molina, Glen Vélez, Begoña Olavide, Pedro Estevan, Paloma Gutierrez del Arroyo, etc.

Des de 1998, ha treballat com a multiinstrumentista, en estudi i en directe, en grups de música antiga com: Canto Figurado (Ars Nova), Coral Alfons X el Savi (música medieval espanyola), Música Antiga Eduardo Paniagua, Capella de Ministrers (Música Antiga), Axivil (música antiga), A l'Andalús Project (música tres cultures en Al-Ándalus), Ensemble Diatessaron (música barroca), Ensemble Xácara (música medieval i renaixement), Ensemble L´Allegrezza (música prebarroca espanyola).

En l'actualitat dirigeix l'Ensemble que acompanya a Mara Aranda en els seus programes relacionats amb la música antiga i sefardita i també el seu propi, especialitzat en música i instruments medievals espanyols de les tres cultures. En 2017 crea el Ensemble Alfonsí, un projecte sobre música i instruments relacionats amb les obres d'Alfons X El Savi i que és únic i inèdit, conceptualment parlant, a tot el món.

En els seus més de 25 anys de trajectòria professional, ha recorregut els cinc continents, unes vegades amb el seu nom propi i altres com a col·laborador, visitant els festivals més prestigiosos a nivell internacional i s'ha convertit en un ambaixador dels instruments medievals espanyols. També ha realitzat nombroses conferències relacionades amb el seu treball d'estudi, documentació i reconstrucció d'instruments medievals.

Cal destacar el seu treball en un projecte d'estudi i reconstrucció dels instruments de la tradició medieval espanyola, que compta en l'actualitat amb quasi 200 peces i que va oferir com a fruit al juny de 2017 la publicació del llibre-disc Instruments musicals de la tradició medieval espanyola que ha sigut reeditat al març de 2019.

En 2018 i 2019, realitza un estudi organològic i dirigeix la reconstrucció de 9 instruments musicals representats en el cassetonat gòtic-mudèjar de l'església de la Sang o de Santa María de Llíria (València).

Des de 2019 és director artístic del festival de música antiga i patrimoni a la ciutat de Llíria eMe i també és assessor de la directora del CIMM (Centre Internacional d'investigació de la música medieval de la Valldigna), Mara Aranda.

Des de l'any 2005 compon, grava i produeix música per a documentals, curtmetratges, Apps, vídeo clips i musicals en el seu propi estudi, Pilgrim Rècords, especialitzat en músiques antigues i d'arrel.

És destacable la labor que realitza en la seua pàgina web, on ha creat un museu virtual anomenat Instrumentarium, per a exposar la seua col·lecció de reconstruccions i rèpliques d'instruments medievals i on es poden consultar els resultats de les seues experiències, estudis i la informació organològica que acompanya als més de 200 instruments inclosos en ell.

En 2004 va començar a documentar, reconstruir i tocar els instruments musicals representats en l'obra alfonsí. El fruit ha sigut la formació de l'única col·lecció completa del món del que hem anomenat Instrumentarium musical alfonsí, que compta amb 75 peces, i la publicació d'un llibre i diversos discos amb l'exposició de tot el seu treball en aquest sentit.

En 2020, el seu disc Instrumentos para loar a Santa María, amb el seu Ensemble Alfonsí, va rebre el premi Carles Santos com a millor disc de recuperació de patrimoni musical entregat per l'Institut Valencià de Cultura.

www.jotamartinez.com

Mara Aranda

Mara Aranda és una de les intèrprets valencianes amb més projecció internacional. Quasi tres dècades durant les quals ha investigat i cantat músiques valencianes, turques, gregues, occitanes i músiques antigues, medievals i sefardites, que han deixat com a resultat quasi una vintena de discos propis d'excel·lent factura mereixedors de premis i reconeixement per part de públic i també de mitjans especialitzats.

El treball de Mara Aranda al voltant de la tradició mediterrània ha aconseguit internacionalitzar unes llengües i tradicions que mai havien arribat tant lluny ni amb tanta força com s'aprecia en Dèria (Galileo-mc, 2009), millor disc de músiques del Món de 2009 per la UFi en els Premis de la Música Independent, per votació popular. També triat millor disc segons el programa Hidrògen dirigit per Albert Reguant per a Icat FM. Així mateix va ser la producció de world music espanyola més destacada de l'any 2009: TOP 10 en la llista anual dels World Music Charts Europe, durant 4 mesos consecutius i únic grup espanyol en els 10 primers llocs del resum anual de la llista, a més de millor disc de folk en els premis Ovidi Monllor de 2009 i nominat, a més, als premis per millor lletra i millors arranjaments. Amb Lo testament (Bureo Músiques 2013) continua la línia de treball clara i contundent que s'iniciara amb Dèria, alçant-se a les poques hores del seu llançament amb el premi Ovidi Monllor al Millor disc de folk 2013. En 2015 celebra els seus 25 anys de trajectòria professional amb el disc Mare Vostrum, dedicat a l'espai cultural del Mediterrani, font d'inspiració en tota la seua producció literària i musical, sent guardonat com a Millor disc de folk 2015.

Com a investigadora i intèrpret de música sefardita, Mara Aranda ha realitzat viatges de residència per a la investigació i estudi d'aquesta tradició a Salònica (2003-2004) i Istanbul (2006-2007). Resultat d'aquest exercici ha sigut l'edició de Músiques i cants dels jueus sefardis (Galileu-mc, 2005) i Sephardic Legacy (Bureo Músiques, 2011). En 2014 apareix Música encerrada, acompanyada per Capella de Ministrers.

En 2017 té lloc el llançament de la seua obra més completa, una col·lecció composta per cinc discos dedicats a les principals geografies de la diàspora. El primer volum guardonat amb el títol a millor disc europeu de l'any i 9é en el ránking mundial per la Transglobal World Music List, es va titular Sefarad en el corazón de Marruecos. El llançament mundial del segon volum Sefarad en el corazón de Turquia va ser el 22 d'abril de 2019. Al desembre del mateix any rebia el guardó al millor disc europeu de l'any quedant en la 5a posició de tota la producció mundial de l'any. Seguiran, successivament els dedicats a Grècia, Bulgària i antiga Iugoslàvia.

Des de 2020 és la directora i creadora del CIMM. Centre Internacional per a la Investigació i Interpretació de la Música Medieval. Amb seu en el Reial Monestir de Santa María de la Valldigna, a Simat de la Valldigna, on es manté una programació anual de concerts, conferències, jornades, festivals i cursos especialitzats en músiques i instruments medievals.

www.mara-aranda.com

Visita guiada i concert participatiu Per a públic familiar a partir de 6 anys

Instruments i sons per a trobar i dansar
Mara Aranda: tauletes, sonall, pandero, saltiri d’acords, alduf, pandereta i cant
Jota Martínez: flauta amb tambor, llaüt guitarrench, cítola, viola de roda, llaüt, pandereta i cant

  •  Muito deveria Cantiga de Santa Maria. Alfons X el Savi. Segle XIII
  • Diced: Ai, trobadores Cantiga de Santa Maria. Alfons X el Savi. Segle XIII
  • El tahur Cantiga de Santa Maria. Alfons X el Savi. Segle XIII
  • A Chantar Beatriz de Dia, Segle XII
  • A l'entrada del temps clar Anònim segle XII
  • Habas verdes Tradicional sanabrés

 

Notes

Mara Aranda i Jota Martínez presenten aquest concert didàctic dirigit a tots els públics i molt recomanable per a tots els interessats en la música antiga, la cultura i la nostra història, siguen de l‘edat que siguen.

L‘activitat es presenta amb una important càrrega participativa, és a dir que si vens cantaràs, ballaràs i potser tindràs la sort de tocar algun instrument medieval. Per a aquest concert-taller ens acompanyem amb instruments musicals representats en les miniatures dels còdexs alfonsins, i altres coetanis a aquests. Són un total de 15 peces, dels quasi 200 que hem reconstruït en les 2 últimes dècades. Les reproduccions d‘aquests instruments han sigut fetes pels més prestigiosos lutiers, violers i artesans europeus, dels quals us parlarem en el concert.

Viatjarem en el nostre concert per una època de gran riquesa musical com ho demostren les composicions que han sobreviscut centenars d‘anys. Superant modes i estereotips. Això demostra el seu alt poder artístic i la seua qualitat imperible. El seu missatge és igual de vàlid en l‘actualitat que quan va ser creat segles arrere.

Diferents estudis sociològics demostren la importància que té l‘escolta musical en la formació integral dels estudiants i la seua integració en la societat, així com el desenvolupament de les emocions de l‘ésser humà. Cal sumar el fet que la música és sens dubte l‘art més difós i el que major poder de convocatòria té. Amb aquest projecte contribuïm al coneixement de la nostra història i cultura en pro d‘una societat més crítica i versada, sensible i reflexiva, més rica en valors que no es devaluen ni passen de moda amb el vaivé del temps.