Aquel Trovar / Cançons de la vella Europa. Músiques del Renaixement
XXVII Festival internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola (Producció de l'Institut Valencià de Cultura, Diputació de Castelló i Ajuntament de Peníscola)
Dilluns 1 d'agost de 2022 - 22.30h - Pati d'Armes del Castell del Papa Luna - Preu: 12 euros
Entrada 12 euros:
https://taquilla.ivc.gva.es/janto/main.php?Nivel=Evento&idEvento=010822TROVAR
Aquel Trovar
Aquel Trovar és un actiu trio i quartet de música antiga. En el si d'aquesta formació i d'altres (especialment, Cinc segles), els seus membres han desenvolupat una molt àmplia i reeixida trajectòria amb desenes d'enregistraments discogràfics i centenars de concerts.
Aquel Trovar ha actuat en els més prestigiosos festivals internacionals, ha gravat per a la ràdio i la televisió i compta amb quatre produccions discogràfiques d'ampli reconeixement per part del públic i de la crítica.
Aquel Trovar realitza també treballs de recerca musicològica i de reconstrucció d'instruments antics.
Aquel Trovar ha estat guardonat amb diversos premis GEMA.
Pámpano verde Francisco de la Torre
Tant que vivray Claudin de Sermisy
Tourdion Adrian le Roy
Juz sie zmierzka Waclaw de Szamotuly
Contrapasso Nuovo Fabritio Caroso
Ik zeg adieu Anònim
Come again John Dowland
A Robyn, gentyl Robyn William Cornysh
Galliard Orlando Gibbons
The three ravens Thomas Ravenscroft
Es hett ein bidermann ein weib Ludwig Senfl
Na fomte está Lianor Anònim
Spagnoletta y Cascarda Fabritio Caroso
Recuerde el alma dormida de Luis Venegas Henestrosa (atrib)
Tú gitana que adevinas Anònim
Notes
Pot ser que la música haja unit a Europa abans que la política. Segles abans que els governants d'un grapat de països en permanent conflicte assajaren, mitjançant acords i tractats, la construcció europea, les arts, i molt especialment la música, havien aconseguit un sofisticat llenguatge comú. Guanyant potser les batalles que perdien els exèrcits, els músics dels segles XV i XVI van desenvolupar un estil en bona part internacional. Les veus antigues que cantaven en anglés, espanyol, francés, flamenc, portugués o alemany entonaven, paradoxalment, una llengua musical relativament comuna.
Malgrat la prosperitat de les primeres dècades del segle XVI, amb els quatre poderosos reis Maximilià, Carles, Enric i Francesc, l'Europa dels Regnes, teòricament cohesionada pel cristianisme, no acabava de quallar com a conjunt. El lament d'Erasme de Rotterdam continuaria semblant una realitat insalvable: «…veiem al francés que odia a l'anglés, només perquè ell és francés; l'escocés a l'anglés, només perquè ell és escocés; l'itàlic a l'alemany; el suabi al suís, i així tots els altres. Una regió odia a una altra i una ciutat a una altra ciutat». I en la perplexitat que, en grau diferent, aquella constatació ens produeix, així com en la cerca de solucions cada vegada més racionals i millors, seguim hui.
Per desig d'aventura i coneixement, però també i sobretot com a ocells a la recerca d'aliment, molts músics del Renaixement viatjaven d'un costat per a un altre intentant millorar de mecenes o patró. El nucli principal de les cançons d'aquest disc reflecteix aquells intensos contactes migratoris que mostren els cançoners, els tractats de dansa, els llibres de tecla, arpa, llaüt o viola de mà.
Així, les cançons i aires instrumentals d'aquest recital han sigut seleccionats en part per donar compte d'avatars viatgers a través de temps i espais, però també per la seua capacitat de ser finestres obertes a històries antigues i, alhora, intemporals.
Aquel Trovar
Delia Agúndez, cant
Antonio Torralba, flautes
José Ignacio Fernández, guitarra i bandúrria renaxentistes
Daniel Sáez Conde, rabec bajo i viola d'arc