Bach & Sons

25 Festival Internacional de Música Antiga i Barroca de Peníscola

Dia 9 d’agost, diumenge. Castell del Papa Luna, Saló Gòtic, 22.30 h

Bach & Sons. Sonatas per a flauta i clavecí obbligato en el saló dels Bach

La Guirlande (Aragó)

Luis Martínez, traverso

Adrià Gràcia, clavecí

Preu entrada: 12€

Programa

Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795)

Sonata per a flauta i clavecí obbligato en re major del llibre Sechs Sonaten für das clavier, mit Begleitung einer Flöte oder Violine
I. Allegro
II. Andante alla Polacca
III. Tempo di Minuetto

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)

Sonata per a flauta i clavecí obbligato en do major, Wq. 149, H. 574
I. Allegro di molto
II. Andante
III. Allegretto

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)

Fantasia para clavecí en la menor, F. 23

Johann Christian Bach ¿? (1735-1782)

Trio Sonata en fa Major, W.B 40 (Versió per a flauta i clavecí)
I. Adagio
II. Allegro
III. Allegro Assai

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sonata en si menor per a flauta i clavecí obbligato, BWV 1030
I. Andante
II. Largo e dolce
III. Presto

La Guirlande

Fundat per Luis Martínez Pueyo durant la seua estada en la Schola Cantorum Basiliensis, La Guirlande és un dels ensembles especialitzats en interpretació historicista de la música dels segles XVIII y XIX més versàtils del panorama actual.

Guardonats amb el Premi GEMA 2018 al Millor Grup Jove, el segon premi en els premis CREAR18 a Joves Talents Aragonesos, així com guanyadors de diversos concursos internacionals com el XVIII Biagio-Marini Wettbewerb i el V Concurs Internacional de Música Antiga de Gijón, el repertori de La Guirlande se centra en aquella música del segle XVIII y XIX on la flauta exerceix un paper fonamental: des de la sonata per a flauta amb clavecí o pianoforte obligat, així com amb baix continu fins al concert solista, passant per tota mena de combinacions de música de cambra. A més, l'ús d'instruments originals o rèpliques d'aquests, així com un rigorós estudi històric de la pràctica interpretativa a través de diferents tractats i fonts, marquen el principal objectiu de La Guirlande: aconseguir una interpretació del repertori el més pròxima possible a la idea original de cadascun dels compositors.

La Guirlande compta amb músics de reconegut prestigi. Formats en algunes de les escoles més importants del món en l'àmbit de la música antiga (Schola Cantorum Basiliensis, Conservatoire National Supérieur de París, Koninklijk Conservatorium den Haag), tots ells col·laboren amb grups i orquestres de renom a nivell europeu i internacional. Des de la seua fundació, La Guirlande ha participat en importants festivals com Freunde Alter Musik Basel, Festival Internacional de Santander, Quinzena Musical de Sant Sebastià, Festival Internacional d'Art Sacre de la Comunitat de Madrid, Festival de Música Antiga de Casalarreina, Clàssics a l'estiu de la Comunitat de Madrid, Cicle de Concerts de Orgao Vila Nova de Famalicao e Sant Tirso, Nadal Barroc a Boadilla del Monte, MUSAE Música en els Museus Estatals, Acadèmia de Música Antiga de Gijón, Festival de Música Antiga José de Nebra de Calataiud, Festival de Música Museu del Fòrum Romà de Saragossa, i Festival EnClaves de la Foia d'Osca. A més, organitza el Festival de Música Antiga de Épila.

La Guirlande pren el seu nom d'un dels principals símbols del Déu Apol·lo, signe de glòria i reconeixement en les arts, la saviesa, i els jocs.

Notes al programa

Durant els segles XVII y XVIII era molt comú que els descendents d'una família seguiren els passos dels seus progenitors, ocupant en moltes ocasions el lloc d'aquests últims quan arribara el moment oportú. Des del punt de vista musical això va fer que les famílies en les quals diversos dels seus membres estigueren dedicats professionalment a la música, es convertiren en vertaderes dinasties.

Si una d'aquelles famílies mereix especial menció, aquesta és la dels Bach, la qual entre els segles XVI i XIX va aportar un incalculable nombre de músics de tota mena. Si bé és cert que en l'actualitat es considera a Johann Sebastian membre de la quarta generació posterior al primer músic Bach que es coneix, Johannes Bach com la figura més important de la família, això no va ser sempre així.

Oblidat ràpidament en la segona meitat del segle XVIII per la majoria, van ser els seus fills els que realment van exercir una influència decisiva en la música del seu temps, cadascun d'ells amb un estil musical molt personal, característic i diferenciat del dels altres germans.

L'objectiu del present programa és, per tant, explorar aquestes diferències estilístiques i compositives entre Johann Sebastian i alguns dels seus fills, centrant-nos per a això, sobretot, en la seua música escrita per a flauta i clavecí obbligato. Sota aquest context podrem escoltar música escrita per Wilhelm Friedemann primer fill de Johann Sebastian, d'un caràcter una miqueta peculiar i inestable, Johann Christian que va mantindre un estil de vida molt diferent al de la resta de la seua família, arribant fins i tot a abraçar la fe catòlica, Johann Christoph Friedrich probablement el més classicista dels germans des del punt de vista estilístic– i Carl Philipp Emanuel sens dubte, el més famós dels fills de Bach en l'actualitat-. Com a punt final retrocedirem temporalment per a trobar-nos amb el pare de tots ells, Johann Sebastian, interpretant la Sonata en si menor BWV 1030, autèntic compendi del seu art musical a una escala, per les seues enormes dimensions, inaudita en la música de cambra del Barroc.

Luis Martínez Pueyo

VENDA ENTRADES

ENTRADES: 12 €.

ABONAMENT DE 10 CONCERTS: 100 €. ABONAMENT DE 5 CONCERTS: 50 €

Venda anticipada:

A partir del dia 3 de juliol a través de www.entradas.com. 

A partir de l’1 d’agost, venda d’entrades al Palau de Congressos de Peníscola (C/ Blasco Ibáñez 10, esq. Mestre Bayarri) de 10 a 14h i de 17 a 20 h.

Horaris especials de taquilla:

Els dies de concert, venda al Castell de 21 a 22.30 h i el dia 6 al Palau de Congressos de 21 a 22.30 h.

Dies 4, 9 i 11, en el Palau de Congressos, dirigit al públic familiar, entrada lliure amb invitació que es repartirà el dia del concert des d’una hora abans en el mateix Palau de Congressos.